Jdi na obsah Jdi na menu
 


Léčení těla a mysli

9. 8. 2011
Léčení mysli a těla

Léčení mysli a těla

Chceme-li najít pravou pohodu, nejlepší místo k hledání je blízko domova. Můžeme stokrát cestovat kolem světa a obrátit na cestě za štěstím každý kámen na zemi, přesto nemusíme nalézt to, po čem toužíme. Ani peníze, ani mladé a zdravé tělo nezbytně nezaručují pohodu. Zdraví a peníze nám mohou pochopitelně pomoci. Skutečným zdrojem klidu a radosti je ale naše mysl.

Mysl touží po klidu, je to její přirozený stav. Existuje však spousta rušivých momentů a tužeb, které mohou naši klidnou přirozenost zatemnit. Charakteristickou vlastností naší doby je rychlost všedního života, platí to zejména na Západě. Všechno žije ve shonu. Meditace nás může zpomalit a umožnit nám tak dotknout se naší pravé podstaty. Každá meditace nám pomůže, předmětem našeho rozjímání může být květina, náboženský obraz či pozitivní pocit. Nebo naše vlastní tělo.

Meditovat o těle je zvlášť vhodný způsob, jak rozvíjet klidnou mysl. Takovou meditací přispíváme k pohodě celé naší bytosti.

Prostřednictvím meditace se můžeme naučit, jak v těle vytvořit pocit klidu. Může to být velmi jednoduché, stačí se uvolnit a říct si: „Ať je teď moje tělo klidné a pokojné“. Měli bychom skutečně cítit, jak se to děje. Takový je začátek meditace – a rovněž cesty k moudrosti.

Popsaný přístup připomíná návrat domů. Znovu se ředstavujeme svému tělu a navazujeme pozitivní spojení mezi myslí a tělem. Poměrně často se stává, že máme ke svému tělu napjatý a odtažitý vztah. Myslíme si o něm, že je nepřitažlivé či ošklivé nebo nemocné. Své tělo však můžeme mít rádi, pečovat o ně a posilovat tužby s tělem související. Ale přestože tělo opatrujeme s láskou, trápíme se pomyšlením, že by mohlo být lepší, nebo se bojíme, že onemocní a zestárne. Žijeme tedy v konfliktu a rozpolcenosti. Tělo se stává předmětem úzkosti.

Meditace uvedené v této knize nám pomohou přistupovat k tělu realisticky, přijímat je takové, jaké je. Potom se naučíme, jak vnímat tělo jako něco velmi klidného, tělo, naplněné světlem a teplem. Tělo může trpět mnoha mentálními a fyzickými postiženími a meditace přispívá k jeho zdárnému léčení.

Mysl a tělo jsou intimně spojeny a vztah mysli k tělu při meditaci je velmi zajímavý. Jestliže své tělo vnímáme jako mocné a krásné, kdo nebo co je za těmito pocity? Je to mysl; a pocity klidu a míru, které v těle vytváří, prostupují i ji samu. A tak přestože je tělo předmětem, který má být léčen, stává se zároveň prostředkem léčení mysli – což je nejvyšší cíl meditace.

Jestliže je naše mysl při meditaci klidná, neexistuje pro ni v té chvíli žádný jiný možný stav. I když později pocit klidu vymizí, dosažením stavu klidu mysli jsme udělali krok k tomu, aby se klid stal pro naši mysl zvykem. Naše mysl si začne zvykat na svou pravou podstatu. Všechno se skutečně vrací k mysli. Tam je naše opravdové štěstí. Buddha řekl:

Mysl je hlavním faktorem a předchůdcem všech činů.

Každý, kdo jedná nebo mluví s čistou myslí,pocítí štěstí.

Buddhismus zahajuje léčení mentálních, emocionálních a fyzických potíží určením jejich příčiny, postupuje tedy stejně jako lékař při určování pacientovy diagnózy.

V našem světě neustálých změn mívá mysl sklon lpět na všech možných iluzorních touhách a přáních. V tom je kořen našeho utrpení. Musíme se léčit, abychom se zbavili tohoto lpění.

Tibetská medicína se začala používat v devátém století a tehdy se mělo za to, že lidské tělo je složeno ze čtyř živlů – země, vody, ohně a vzduchu – a že má horkou a studenou povahu. Západní moderní medicína nám poskytla úžasně podrobné poznatky o lidském těle a o tom, jak funguje. Můžeme a musíme jich využít. Přesto i dnes je starý tibetský obraz těla velmi užitečný. Slouží jednak jako pomůcka k meditaci, ale i jako cesta k pochopení různých vlastností mysli.

Podle tohoto obrazu je podmínkou přirozeného zdravého stavu rovnováha všech čtyř živlů. Jakmile mezi nimi dojde k disharmonii, může duševní nebo tělesná nemoc v těle zapustit kořeny a rozvíjet se. Třetí Dodrupčhen píše:

„Staří mistři tvrdili, že pokud člověk nebude podporovat myšlenky nelibosti a smutku, v jeho mysli nemůže vzniknout zmatek. Při klidné mysli (energii těla) není narušen vzduch. Nenarušený vzduch zajišťuje, že ani ostatní tělesné živly nepociťují disharmonii. Živly v harmonické rovnováze pomáhají mysli udržet se ve stavu klidu a vyhnout se zmatku. Za takového stavu se kolo radosti bude stále otáčet...“

Pravé léčení a pohoda se projevují v radosti z vědomí klidu, nejvyššího míru existence. Mysl není pasivní v tom smyslu, že by napůl spala. Naopak je otevřená myšlence a pocitu naprostého klidu…

Základní technikou je představit si tělo naplněné světlem, které vyzařuje do vesmíru. Představa těla jako něčeho neomezeného, nekonečného může být velmi pozitivní. Pomůže uvolnit sevření mysli….

Cestou k opravdovému léčení života je probudit se tak, abychom vnímali prosté radosti a přijali otevřený a vřelý postoj ke všem činnostem a setkáním s jinými lidmi. Měli byste se dobře bavit a plně se zapojit do všeho, co děláte.

Jestliže si uvědomujete klid, má šanci stát se součástí vašeho života.

Tulku Thondup Rinpočhe: Léčba bez hranic
 

zdroj: http://www.sebapoznanie.sk/Appl/WebObjects/VFPortal.woa/2/wa/articleDetail?articleId=483&wosid=FZgs5cxVx2FN5tpcKlBMFg

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

pro Janu

(Hanka, 29. 3. 2012 21:27)

Dobrý večer, pro prvotní práci s energií je samozřejmě lepší zasvětit Reiki. Některým Mistrům je jedno, zda zasvětí hend Shamballu, ale já zastávám názor prvně reiki. Jak myslíte určit čakry? Ty jdou určit několika způsoby. Pro více info mi prosím napite na email: hankakk@centrum.cz díky Hanka

energie

(jana, 29. 3. 2012 19:10)

dobry den ktere zasveceni by bylo vhodne reiki nebo shambala jde urcit cakry dekuji jana