Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zinek

9. 10. 2012

ZINEK
Zn (Zincum)

ÚČINKY:
- podílí se na čisté zdravé pleti
- k obraně organismu proti infekcím

- důležitý pro rozmnožování a růst buněk a syntézu bílkovin
- nezbytný pro správnou činnost několika desítek enzymů
- zajišťuje také dostatečnou koncentraci vitamínu A v krvi a podporuje dobrou funkci očí.
- kladný vliv se projevuje i v metabolismu cukrů, tuků a bílkovin
- nejdůležitější je zinek pro inzulínový enzymatický systém
- udržuje také nízkou hladinu cholesterolu v krvi
- mezi další preventivní působení patří i eliminace nebezpečných volných radikálů – jedná se totiž o významný antioxidant.
- velkým přínosem zinku je i jeho podpora hojení ran, aftů, akné, popálenin a ekzémů
- dále napomáhá chránit organismus před nachlazením, chřipkou, zánětem spojivek i před chronickým únavovým syndromem
- Zinek je ve značném množství přítomen i ve spermatu, používá se i při léčbě ženské i mužské neplodnosti a je důležitý pro udržování dobrého stavu prostaty.
Zinek jako doplněk pomáhá také v prevenci nachlazení, pomáhá v léčbě chronických onemocnění - artritidy, snížené činnosti štítné žlázy, chronické únavy, osteoporózy. Zklidňuje kožní problémy a trávicí obtíže.

Hlavními rostlinnými zdroji zinku jsou:
- celozrnné obiloviny
- ovesné vločky
- ořechy (vlašské, mandle a kešu) a tudíž ořechové produkty (mléko, sýr, máslo)
- dýňová sezamová a slunečnicová semena
- luštěniny (především fazole, čočka a sója)
- pšeničné klíčky
- quinoa (merlík čilský)
- amarant
- chřest, cibule, droždí
- meruňky a houby
- zelená listová zelenina, jitrocel
- tofu, tempeh, miso

- jako živočišný zdroj: maso, játra, sýry vaječné žloutky, ústřice
- produkty z bílé mouky (rohlíky, chleba, veka) obsahují zinku velmi velmi velmi málo.

Doporučené denní dávkování je 15 mg zinku denně. Při dlouhodobě užívaných vyšších dávkách může dojít k ovlivnění vstřebávání mědi, proto je vhodné jej při dlouhodobém podávání užívat s mědí.

Při použití vyšší dávky (cca nad 100mg), můžete pociťovat závratě, nevolnost přecházející do zvracení a průjem. Z důvodu nadbytku zinku v organismu.
Největším nebezpečím souvisejícím s dlouhodobými vysokými dávkami zinku je vznikající chudokrevnost, která vzniká v důsledku snížení vstřebávání ostatních důležitých stopových minerálů. Dále pak poruchy trávení a vážné poruchy metabolismu cukrů.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář